advies_blender-vs-juicer_banner_nl.png

Maak je goede voornemens waar en eet dit jaar weer eens wat gezonder. Wie moeite heeft met de dagelijkse porties groente en fruit kan ook opteren voor verse sapjes en smoothies… zelf geperst en gemaakt, uiteraard. Bovendien is dit de manier om nieuwe smaakcombinaties te ontdekken en te experimenteren met gezonde ingrediënten. Maar ga je nu best aan de slag met een blender of toch maar een juicer? We overwegen de pro’s en de contra’s.

Juicer: hoge concentratie aan vitamines

Een blender of een juicer? Alles hangt af van je persoonlijke voorkeur. Beide hebben zo hun voordelen. Juicers, zowel sapcentrifuges als slowjuicers, scheiden het sap van de pulp die apart wordt opgevangen. Je hoeft de groente en het fruit amper voor te bereiden: gewoon wassen, in grove stukken snijden en ongeschild de machine in. Ook ingrediënten met zeer taaie vezels, zoals tarwegras, kunnen door een juicer efficiënt verwerkt en tot sap herleid worden. Of wat dacht je van een heerlijk wortelsapje. Het resultaat: een sap met een hoge concentratie aan vitamines en andere voedingsstoffen, doorgaans hoger dan wat je met een blender zou bekomen. Zeker als je kiest voor een slowjuicer, die weliswaar trager maar ook behoedzamer werkt, blijven voedingsstoffen optimaal intact en mag je je aan een heuse vitaminebom verwachten.

Blender: vullend en rijk aan vezels

Is juicen dus per definitie gezonder dan blenden? Neen, een blender gaat gewoon heel anders te werk. Eerst was en schil je de ingrediënten en verwijder je eventuele pitten – dit vraagt dus om wat meer voorbereiding - en vervolgens gaat de hele vrucht of groente in de blenderbeker. Ook bijvoorbeeld bananen en avocado’s kunnen, wat dan weer niet het geval is met een juicer. Omdat pulp en sap niet gescheiden worden, is het resultaat dikker en rijk aan vezels. Soms dien je aan te lengen met een vloeistof. In plaats van sap krijg je sowieso een meer verzadigende smoothie, een heuse ‘maaltijd’ met vezels die de spijsvertering stimuleren. Zo’n smoothie mag dan een minder hoge concentratie aan vitamines bevatten dan een sapje uit een juicer, er zitten ook minder calorieën en suikers in (en die willen we liever niet). Alles hangt gewoon af van wat je liefst in je glas hebt: een helder sapje of een vullende smoothie? Hoe dan ook, je bent gezond bezig.

 
Naar boven