Gezondheid binnen handbereik

Er zijn vandaag heel wat fitnessarmbanden, sporthorloges en zelfs clip-ons waarmee je niet alleen je prestaties beter en nauwkeuriger gaat opvolgen, maar die je ook veel bewuster maken van je activiteitenpatronen, zodat je je dagelijkse leven waar nodig kan bijsturen. Zit je overdag vaak te lang stil? Beweeg je te veel of te onrustig in je slaap? Heb je regelmatig een te hoge hartslag of bloeddruk? Stel je die loop- of andere trainingssessie om wat voor reden al te vaak uit?

Met de nieuwe generatie van zogenaamde activity trackers word je (letterlijk) met je neus op de feiten gedrukt. Die resultaten maken het vervolgens mogelijk je levensstijl bij te sturen. Bovendien worden alle data die worden geregistreerd via Wifi of Bluetooth vlot en automatisch opgeslagen op je computer of smartphone, zodat je over langere periodes patronen kan ontwaren of vaststellen dat je conditie er (hopelijk) merkbaar op vooruit gaat. Die combinatie van fysieke beweging en digitale opvolging staat intussen vrij algemeen bekend als connected health: een droom voor iedereen die actief aan zijn conditie wil werken, van kantoormedewerker over recreant tot professionele atleet.

 
 

Je gezondheid en/of sportieve prestaties monitoren kan op verschillende manieren. Ten eerste via de opvolging van de fysieke toestand van je lichaam. Dat komt, los van de beweging, neer op: hoe is het met je waarden gesteld? Dat kan vandaag heel gemakkelijk met een slimme weegschaal of bloeddrukmeter, waarbij je de resultaten via een app kan opvolgen. Een mooi voorbeeld van dergelijke diagnoseweegschaal is de Beurer BF 700. Die geeft niet alleen je gewicht aan, maar ook je lichaamsvet- en -waterpercentage, je BMI, de spier- en beendermassa, je ideale streefgewicht, caloriebehoefte, enz. Veel meer dan alleen het gewicht krijg je dankzij dergelijke slimme weegschaal een veel beter want vollediger beeld van je gezondheidstoestand. Omdat je de weegschaal via Bluetooth-SMART-technologie (4.0) heel gemakkelijk verbinding laat maken met je smartphone, heb je bovendien altijd en letterlijk overal een goed overzicht van de gemeten waarden en lichaamsgegevens – wanneer je de te downloaden HealthManager-app in kwestie opent, worden de data automatisch overgezet. Heb je je smartphone niet meteen binnen handbereik? Dat is geen probleem, want de weegschaal kan tot 30 meetwaarden opslaan en draagt die over zodra de HealthManager-app weer binnen bereik is.

Wat nog meer is, de Beurer BF 700 is er niet voor jou alleen: de weegschaal heeft maar liefst acht gebruikersgeheugens, met bovendien automatische gebruikersherkenning. Op die manier kan het hele gezin met deze weegschaal en haar kostbare gegevens aan de slag. Ook van Beurer is de slimme weegschaal van het type Beurer GS 485, die is uitgerust met een weegoppervlak van veiligheidsglas. Het mooie, cleane design van beide toestellen vormt de kers op de digitale taart.

 
 
 

Druk, druk, druk

Een belangrijke indicator van je gezondheidstoestand is je bloeddruk, en die meet je vandaag heel gemakkelijk met een digitale bloeddrukmeter. Ook in dit segment is Beurer een autoriteit. Zo is er de Beurer BC 58, een compact toestel met handig en eenvoudig leesbare LCD-touchscreen-display, dat de bloeddruk volautomatisch meet aan de pols en die gegevens overdraagt via USB – de benodigde HealthManager-software is gratis en gemakkelijk te downloaden. De bloeddrukmeter geeft je ook het totaalplaatje, omdat hij op jouw vraag het gemiddelde van alle opgeslagen meetwaarden en de bloeddruk 's ochtends en 's avonds van de afgelopen zeven dagen kan weergeven. Perfect vergelijkbaar, maar iets complexer van opzet is de Beurer BC 80, die naast de bloeddruk ook de hartslag kan opmeten. Om wat dat laatste betreft zo accuraat mogelijk te werk te gaan, krijg je een plaatsingsindicator, zodat je de bloeddrukmeter altijd correct ter hoogte van het hart plaatst.

De Beurer BM 55 is dan weer een bloeddrukmeter die je aan de bovenarm bevestigt, waar de gepatenteerde indicator de betrouwbaarste resultaten garandeert. Die resultaten worden gemakkelijk op je smartphone opgeslagen, nadat je de gratis HealthManager-software hebt gedownload. Ook de Beurer BM 85 biedt de hoogste mate van precisie en meetnauwkeurigheid. Dit toestel is eveneens uitgerust met de innovatieve, draadloze overdrachtstechnologie Bluetooth® Smart, die de meetwaarden direct naar de smartphone verstuurt. Doordat je meetwaarden op die wijze direct en gemakkelijk te raadplegen zijn, zal het op den duur zelfs misschien een gewoonte worden om op vaste tijdstippen een check-up te maken van je gezondheid.

 
 

Bewegings- én slaapkwaliteit

Letterlijk een volgende stap zijn de activity trackers, die je stappen tellen en je via zogenaamde smart notifications aanzetten om je vooropgestelde doel te halen, of suggereren om even op te staan en te bewegen wanneer je te lang stil zou zitten. Sommige van die toestelletjes zijn ook uitgerust met de functie slaapanalyse, die een belangrijke rol kan spelen in het gevoelig opkrikken van je slaap- en dus levenskwaliteit. Zo is de activity tracker Beurer AS 80 niet alleen gericht op de registratie van beweging overdag (aantal stappen, afstand, calorieverbruik, activiteitenduur en het behalen van ingestelde doelen), maar ook op de monitoring van je slaappatronen – gegevens die je via de gratis HealthManager-app en na overdracht via Bluetooth® Smart technology moeiteloos opvolgt. De slaapanalyse bestaat eruit dat de Beurer AS 80 de bewegingen in je slaap en de duur ervan registreert, waaruit jij vervolgens kan afleiden in hoeverre je een gezond slaappatroon hebt. Leuk extraatje: de Beurer AS 80 heeft een vibrerende wekfunctie, zodat alleen jij en niet je bedpartner ’s ochtends wakker wordt gemaakt.

Slaapkwaliteit is uiteraard belangrijk, maar voor de meeste mensen zal de focus toch liggen op voldoende beweging overdag. Of dat zou toch moeten, want het is intussen genoegzaam bekend dat te lang stil zitten nefaste gevolgen heeft voor de gezondheid – iedereen heeft intussen wel eens de (terechte) opmerking gehoord dat stilzitten het nieuwe kanker is. Dat de nieuwe generatie van activity trackers niet alleen je hoeveelheid activiteit per dag opmeet, maar je ook nog eens aanzetten om in beweging te komen wanneer je te lang – meestal een uur – niet bent opgestaan, kan dus van onschatbare waarde zijn voor je lichaam.

 
 
 

Garmin is één van de producenten die een mooi assortiment van dergelijke activity trackers heeft uitgerold. Bijvoorbeeld in de vorm van Garmin Vivofit, een fitnessarmband die, op basis van jouw input inzake je huidige activiteitenniveau, een haalbaar dagdoel vooropstelt in termen van beweging. Eenmaal je dit dagdoel hebt bereikt, berekent de armband meteen al het doel voor de volgende dag, zodat je niet op je lauweren zou blijven rusten. Heb je al enige tijd niet bewogen, bijvoorbeeld omdat je een zittend beroep hebt? Dan zal Vivofit je dat met een signaal laten weten, zodat je even kan opstaan en bijvoorbeeld een glas water kan gaan halen bij de automaat. Reken maar dat dit je op den duur heel bewust zal doen nadenken over je activiteitenniveau. Wie weet neem je dankzij Vivofit voortaan spontaan de trap in plaats van de lift, of stap je naar je collega met je vraag, in plaats van die gewoon naar hem of haar te mailen – op den duur word je creatief genoeg om efficiënt en met minimale aanpassingen in je schema of ritme dat dagdoel te halen! Het leuke is dat al deze bewegingen perfect worden opgevolgd met de app Garmin Connect. De Vivofit is trouwens ook compatibel met een (apart aan te schaffen) hartslagmeter, waardoor je ook je hart kunt monitoren tijdens de inspanning. En even interessant is de slaapmodus van Vivofit, die je inschakelt wanneer je naar bed gaat. Daags erna check je via Garmin Connect hoe lang je (kwalitatief) hebt geslapen en hoeveel je in je slaap hebt bewogen.

 
 

Calorieën verbranden

We hebben de mond vol van ‘calorieën verbranden’, maar wat zijn calorieën nu eigenlijk? Wel, het gaat hier om de maat van hoeveelheid energie, doorgaans uitgedrukt in kilocalorieën (kcal, ofte 1000 calorieën). Die energie krijgen we binnen via ons voedsel en wordt door ons lichaam gebruikt voor alle mogelijke activiteiten: bewegen, ademen, groeien, genezen … Het is dus absoluut noodzakelijk dat wij voldoende energie binnen krijgen. Maar niet teveel, want het lichaam slaat die op, zodat we dikker worden. Reden genoeg dus om voldoende te bewegen en te sporten, zodat je ook de nodige calorieën verbrandt! Het gaat dus om het zoeken en vinden van het juiste evenwicht.

 
 

Extra motiveren

Enigszins vergelijkbaar, maar een stapje verder gaat de Garmin Vivosmart, een activity tracker mét slimme meldingen. Deze armband geeft dus niet alleen je stappen, verbrande calorieën en afstand weer, zodat je bewuster met je lichaam omgaat, maar omdat hij via Bluetooth verbinding maakt met je smartphone, krijg je via trilsignalen de melding dat er een oproep, SMS-bericht of e-mail op je smartphone binnenkomt. Op basis van je huidige activiteitenniveau stelt Vivosmart ook een (haalbaar) dagdoel in, waarmee je virtuele badges kan verdienen.

Ook op de Polar LOOP 2-polsband kan je een persoonlijk activiteitendoel instellen. En deze activity tracker laat je eveneens graag weten dat je te lang – in dit geval 55 minuten – inactief bent geweest. Misschien is zijn signaal dan wel het ideale moment om toch maar die sportschoenen aan te trekken en voor een loopje te gaan, ondanks de regen of vriestemperaturen buiten? Meer nog, als je even zonder inspiratie zit, geeft deze armband je graag zélf enkele tips om je persoonlijke activiteitendoel van die dag te halen.

De stijlvolle activity trackers van Fitbit horen even goed in dit rijtje thuis. Bijvoorbeeld de Fitbit Flex, een stijlvolle armband die je stappen telt, afstanden registreert, en verbrande calorieën en actieve minuten bijhoudt. Wanneer je je vooropgestelde doel bijna hebt bereikt, beginnen er LED-lichtjes te branden om je extra te motiveren dat doel te halen. De data worden bovendien gemakkelijk, want automatisch en draadloos, naar de Fitbit-app op je computer of smartphone overgezet. Dan is er de vergelijkbare Fitbit Charge, met dezelfde functionaliteiten, maar daarnaast ook iets meer: als je smartphone in de buurt is, krijg je via Caller ID namelijk notificatie van een inkomende oproep of bericht, en met deze armband kan je ook het aantal trappen dat je per dag neemt, tellen. Op die manier is het eeuwige dilemma ‘trap of lift’ misschien nooit geen dilemma meer. En wie weet zit er zelfs een wedstrijdje in met de collega’s? Om ter meest trappen per dag halen?

Fitbit Charge HR combineert dan weer alle troeven van de twee vorige activity trackers, maar heeft daarnaast nog een ingebouwde hartslagsensor, die het ook nog eens mogelijk maakt verschillende (eenvoudige) hartslagzones in te stellen. Je activeert dit toestel net als de LOOP 2 van Polar heel eenvoudig door even met je hand te schudden.

 
 
 

 

Naar boven